She's gonna wait..

Monday, June 28, 2010

reflux oesophagitis.

title cam susah nak sebut kan kan kan. ok, sebelum aku start citer pape, ape kate try wild guess ape benda alah mak nenek title tu?


.
..
...
..
.

okla. aku cakap jela. dengar leklok, ni doktor qistina-berangan-tapi-tak-jadi nak bagitaw serba sedikit pasal benda alah ni.

reflux oesophagitis ni terjadi bila asid dalam perut reflux atau dalam bahasa aku, menolak content perut ke fallopian tube. eh tak, ke tiub makanan yang berdekatan dengan paru-paru. ini menyebabkan terjadinya sesak nafas atau kesukaran untuk bernafas. well, penyakit ni tak berbahaya, tapi kalau slalu2 jugak jadi, haru jugak la. hoho.

kenapa saya bercerita tentang penyakit ini? kerana pada suatu hari, saya telah mengalami sesak nafas. lalu, selepas memberitahu ibu, pegila jumpa doktor. mula2, before tu, aku syak aku dapat penat or asma or lelah. tapi, yang nak buat aku tergelak, doktor tu bleh cakap, "awak ni sesak nafas sebab makan BANYAK ni." serius, aku tak gelak la depan dia. tapi lucu, sebab makan banyak pun bleh ada penyakit camni. BANYAK la sangat aku makan. haha :D

then, sembang2 semua dengan doktor, dia sowh aku baring, nak buat ultrasound check. fuiyoo. 1st time kot. haha. :D best best. rase cam geli2 ade gak. tengok segala kidneys, jantung, dan macam2 lagi. :)

last skali, dia bagitaw, aku kena makan yang gaviscon tu. tiap kali lepas makan, satu camca besar. ok, so, settle la jumpa dengan doktor. tapi nak cakap, seriusss tak sedap gaviscon yang rupa macam k*hak dan bau lain macam. tu 1st dan last aku makan. HAHA.

persoalannya di sini. kalaw saya tak makan banyak, macam mana saya nak me'ngembang'kan badan saya yang tak seberapa nak kembang ni? T_T"

petua doktor tu: makan SIKIT tapi KERAP. okay, kita try. :D HAHA.

No comments: