She's gonna wait..

Friday, August 13, 2010

bukan semua orang bernasib baik.

a story to share.

semalam buat observation dalam satu kelas ni, kelas tahap 2. first time masuk, the pupils seem okay, tak banyak buat hal. macam kelas kelas yang lain, ade waktu bising, ade waktu senyap.

oleh sebab kami cuma observe, so kami duduk di belakang kelas. tugas aku merakam video, while shima catat segala event yang berlaku. apa yang aku perasan waktu awal observation, ada seorang budak ni, nampak distracted dengan kehadiran kami. asyik asyik pandang belakang, pastu senyum. bila kami bagi signal suruh pandang depan and pay attention, dia still pandang kami sambil sengih sengih.

well, dalam mind aku dah fikir, budak ni mesti budak nakal, budak malas belajar. kadang2 bangun berjalan ke sekitar kelas tanpa sebab, mungkin ganggu kawan kawan lain. agak hairan bila cikgu buat tak tahu kat dia. we expect the teacher will punish him.

ada kisah di sebalik budak ni. bila kami tanya the teacher, rupa rupanya budak ni baru pindah. and he's from a broken family. naik basikal berhujan, berpanas dari rumah yang jauh dari sekolah. dan yang sedihnya, banyak kisah pahit dia, yang buat aku agak touching. tak payah kot cerita sini, too open.

sedih tengok dia. entah kenapa, kesian kot, simpati dengan nasib dia. no wonder dia macam tu. masalah family. kesusahan hidup. pengalaman pahit dulu.

apa yang aku belajar? bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi, sebab bukan semua orang bernasib baik macam kita, ada family yang bahagia, hidup senang.

p/s : seronok tengok dia posing waktu kami tangkap gambar dia. :)

hari last sbe. serius aku akan rindu sekolah. :(

No comments: