She's gonna wait..

Thursday, March 24, 2011

syukur 21

salam and greetings.

current khabar angin yang aku terima dari malaysia

eh, dengar cerita tengah rancak kat malaysia pasal ke politician naik turun mahkamah. itula, politik ini kotor, memang aku malas campur bab bab politik ni. no offense eh, kalau aku cakap aku tak berminat pun nak amek tawu. sebab orang guna politik mostly untuk self-interest. gebangla banyak mana pun pasal politik, aku just bleh tadah telinga dengar je la. but tak bermakna aku tak nak mengundi. itu hak sebagai rakyat malaysia kan? :)
maybe kalau ada politician yang betul betul jujur ikhlas amanah, aku berminat kot? :))

dan sebagai pelajar tajaan, haruslah aku amek tawu pasal ini.

aku pelik betul la, kalau seorang pelajar tajaan pergi overthesea pakai duit rakyat, and yet boleh berfikir Gomen tak adil la, tak bagus untuk memerintah, takde kepimpinan la. so, sape la yang hantar korang jauh jauh? sape yang bagi elaun bermacam macam, duit mau ribu riban masuk je sem baru? siap ade jaminan kerjaya (contoh macam aku) lagi. bukan nak menyokong mana mana pihak, just aku mintak, reti reti la bersyukur sikit. kerajaan dah pilih nak hantar belajar jauh jauh as in balik nanti dapatla berkhidmat untuk anak bangsa. cuba fikir, kalau la kata dia bagi tajaan semua dekat koloni koloni sesetengah parti politik tu je camne? korang ade termasuk tak agak agak? waktu tu baru betul betul tak adil derr.

itu baru satu hal. tak masuk lagi kes 'brain drain'.

kalau ikut betul betul terjemahan nya, iaitu 'otak longkang', apa yang aku faham, bila rakyat sesebuah negara yang pernah merantau untuk belajar di negara lain, dan akhirnya enggan pulang berbakti di negara sendiri sebab faktor gaji ciput, pangkat susah naik la, ape entah lagi alasan bertimbun timbun, dan sanggup kerja kat overthesea lagi. yela, gaji lumayan, nama pun kerja luaq negara wei! sapa takmau.

tapi tapi, kalau dah nama pun 'brain drain', meaning tenaga kepakaran yang sepatutnya bantu negara untuk maju pun dah cabut lari pegi negara lain, hehh. entahla. geram memang dah sepasai, nak nak pulak penah dapat biasiswa Gomen. memang tak sedar dek untung betul. malas cakap banyak, padahal aku rasa aku memang dah cakap banyakkk ni

so, don't expect negara akan maju kalau ada orang orang macam ni. serius tak ke mana. belajar belajar bersyukur sama nah! :)
itu pada pendapat aku. baru pendapat, bukan fakta okay?

politik memang subjek kontroversi kalau nak dibincangkan. tapi kalau bab bab bersyukur, aku rasa semua orang pun tawu nak bersyukur kan? :) i guess, that will end my entry untuk kali ni.

kurang kan kontroversi, tingkatkan prestasi. layannn

take care, wassalam.

2 comments:

sue_sagittarius90@yahoo.com said...

semangat beno yeop bab2 ni. btul la kate kome tu.. kne sedor le kite ni diorng yang taja. bile dah berjaya, lupe pulak dekat orang yang menaja. teman setuju bebeno ler entry ni.. elok kite bako je budak2 yang x sedor diri ni.. hehehehehe..

misssss u!

Ismail said...

haha.. elok beno kite bako!! kite bako!! (ayat hntu mak limah)

good posting.. ayt dh mkin otai
hahaha