She's gonna wait..

Monday, December 12, 2011

sepagi bertemujanji.

pagi itu, sama macam pagi pagi biasa. bangun dari tidur yang lena, mendepangkan tangan meregangkan urat urat sendi. eh tak perlu details sangat kot.

pagi itu, awal jugak kiranya bangun dari peraduan. (root word : beradu) teringat temujanji bersama seseorang yang istimewa nun jauh di seberang sana. over the sea la katakan. yang mencuakkan diri, apabila temujanji kali ini, disertai satu family. bukannya apa, neves tu lain macam sikit. kalau pegi dengan ibu, lain cerita beb. ibu sporting sikit. boleh dibawak berbincang.

tapi tidak mengapa. hidup perlu diteruskan. kata seorang pakar motivasi. maka, usai sarapan, berangkatlah kami sekeluarga ke temujanji yang telah ditetapkan setahun lepas.

along the way, buat buat chillex dulu la kan. siap boleh tidur tidur ayam lagi. biasalah, nak drive, kereta takut dengan aku. takut calar balar lebam lebam.

sampai di destinasi yang dituju, aku kira aku datang awal. cuma 2-3 orang pelanggan yang jelas kelihatan. selesai urusan pengenalan diri kepada pegawai yang bertugas, aku duduk menunggu di ruangan yang disediakan, disertai dengan ibu, ayah dan adik bongsuku. rasa meremang lain macam pulak bila tulis adik bongsuku. haha :p

kuamati wajah wajah dihadapan. nampak sinar harapan dan tanda tanya (mungkin?) apabila mata kami bertemu. mungkin mereka pelik, "apakah urusan gadis kiut miut ini di tempat sebegini rupa?" fikir aku, manusia diberikan nikmat untuk disyukuri. mungkin untuk aku, ada hikmahnya semua ini. ada sebab untuk semua ini. apa pun, pertemuan kali ini harus dirungkai dan dicari solusinya. tekad aku dalam hati.

agak lama aku perhatikan mereka. hendak ditegur, segan yang amat. hendak senyum, nanti dibilangnya tiga suku. lalu kutunduk saja sambil pura pura bermain sudoku, game nombor paling famous di Jepun. "lama lagi ni kena tunggu. lain kali, cakap pukul 8, pukul 12 baru datang eh?" bebel hati kecil nuraniku. ayat dialog rekaan semata mata je ni.

lebih kurang sejam yang kemudian, orang yang ditunggu telah pun tiba. berdebar rasanya mahu bersemuka setelah setahun tidak bertemu. yela, bukan senang nak balik berjumpa. setahun sekali kot. harus aku guna masa ini sebetul betulnya.

aku dipanggil duduk bersemuka. rindunya, tak usah dikata. impian satu ketika dahulu, walaupun tak dapat dipenuhi, cukupla sekadar melihat didepan mata.

akhirnya kita bertemu juga, wahai doktor mata.

......................................................................


korang mesti ingat ini kisah epik Cinta dan Rangga, kan?

takkk. bajetla aku nak cerita temujanji aku bersama someone special.

ini kisah benar, cuma mungkin term term yang diguna agak bombastik lain macam. tak feel la kalau takde unsur suspens. mana art of writing?

almost 12 years aku ada annual appointment dengan ophthalmologist. that's the term for pakar mata. enough said, my condition is okay. cuma nothing much can be done to make my right eye better la. di-diagnosed dengan cataract seawal umur 9 tahun, i guess that's why aku patut lebih bersyukur. kerana sekurang kurangnya mata kiri aku masih mampu berfungsi. and the most important thing, kalau aku tawu about cataract a bit later than that age, possibility untuk buta sangat tinggi. scary enough?

there you go, one reason for all of you untuk lebih lebih lebih bersyukur. :)

No comments: